Vi ligger stor vægt på at SFO er børnenes fritid. Vi forsøger at følge børnenes spor og interesser og lade dem få indflydelse på eftermiddagen.
Fællesskab er et centralt fokus i SFO’en. Alle skal føle at de hører til, og at de har venner og legemuligheder. pædagogerne sætter rammer for fællesskabet således, at alle børn har mulighed for at deltage i leg og aktivitet.
Hver måned afholder SFO personalet et afdelingsmøde hvor trivsel, udvikling og aktiviteter drøftes og planlægges. Aktivitetsplanen udsendes på forældreintra.
I SFO’en har vi opdelt ugen efter et fast skema:
- Mandag: Krea dag
- Tirsdag: Udedag
- Onsdag: Gymnastiksalen
- Torsdag: Båldag
- Fredag: Spontan
Når børnene er kommet fra skole tilbydes de frugt og brød ca. 14.10 hvor de ældste har fået fri. Frugtordningen koster 60.- pr. barn månedligt.
For at gøre overgangen så blid og tryg som muligt, er kommende skolebørn fra vores egen børnehave hvert år fra uge 8 på besøg i 0. klasse to lektioner om ugen, samt besøg i SFO’en 1 eftermiddag om ugen. Børnehavebørn udefra inviteret også på et besøg i skole og SFO. På den måde lærer børnene skolens lokaler, voksne, strukturer og regler at kende inden skolestart.
Da vi er en lille organisation med kort afstand mellem SFO og børnehave, giver vi også mulighed for, at børnene fortsat kan lege med sammen på tværs af årgange. Det gør vi for, at venner på tværs af årgange fortsat kan bibeholde en relation selvom nogle går i skole og andre i børnehave. Det giver også god mening i forhold til vores sammenlæsning af 2 klasser.
Vores personale fra Børnehuset har timer i både børnehave og SFO. Det er derfor kendte voksne som børnene har i SFO. En af vores lærere fra indskolingen har også timer i SFO’en. Dette er med til at give en råd tråd og en god forståelse for de enkelte børn og deres behov.
Vi ligger stor vægt på at SFO er børnenes fritid. Vi forsøger at følge børnenes spor og interesser og lade dem få indflydelse på eftermiddagen.
I tråd med, at vi er DGI certificerede forventer vi, at børnene hver dag er ude og få luft og bevæge sig. Det er derfor ikke altid valgfrit, om man vil være inde eller ude. vi er hver dag ude på en lufter efter skole, husk derfor udetøj efter årstiden og skiftetøj.
Vi afholder Børnemøder jævnligt, her har børnene mulighed for at udtrykke deres stemme og ideer til aktiviteter. Vi ser børnene som kompetente og aktive deltagere. i dagligdagen udvikles og guides børnenes sproglige og demokratiske kompetencer. Det kan være i forbindelse med at løse uenigheder på en konstruktiv måde samt når de f.eks. skal vælge hold, aktiviteter, leg m.m.
Fællesskab er et centralt fokus i SFO’en. Alle skal føle at de hører til, og at de har venner og legemuligheder. pædagogerne sætter rammer for fællesskabet således, at alle børn har mulighed for at deltage i leg og aktivitet.