Gludsted Friskole og Børnehus ligger i det naturskønne Gludsted i midten af Jylland.
Friskolen udbyder 0. – 9. klasse, og har gennemsnitligt 10 elever per årgang.
Vi har samlæsning af to årgange, så man er ca. 20 elever samlet i et undervisningslokale.
Forældre og elever kan forvente at:
- vi har –og ønsker et højt gensidigt informationsniveau
- lærere og pædagoger møder velforberedte, motiverede og engagerede
- undervisningen er inspirerende, udviklende, alsidig og tidssvarende og i tager i størst mulig udstrækning udgangspunkt i den enkelte elev
- vi støtter elevernes udvikling bedst muligt omkring faglige, personlige, sociale og kulturelle kompetencer
- vi har årgangsundervisning på alle årgange
- vi i stor udstrækning har holddeling, både fagligt, socialt og interessebetonet.
- vi arbejder ud fra en anerkendende og værdsættende tankegang. Vi taler med, lytter til og inddrager eleverne
- personalet foregår med et godt eksempel omkring bl.a. respekt, tiltale, omtale m.v.
- personalet udviser loyalitet overfor forældrene
- forældrene har medbestemmelse og medansvar for elevens skolegang, herunder skole/hjem-samarbejdet, forældremøder m.v.
Vi forventer at eleven:
- møder til tiden, veludhvilet og undervisningsparat
- har fået morgenmad, er rimelig velsoigneret og har madpakke med
- har rimelig orden i sine sager og møder velforberedt
- tager hensyn til andre elever, rengøringspersonalet, ansatte og andre som færdes på skolen
- har en god opførsel og har et høfligt og acceptabelt sprog
- udviser en social adfærd samt indgår konstruktivt i samarbejdet med elever og ansatte
Vi forventer at forældrene:
- støtter deres barn i skolens forventninger til eleven
- føler ansvar og engagement omkring barnets adfærd og skolegang
- indgår aktivt og positivt i skole/hjem-samarbejdet
- indgår aktivt og konstruktivt i evt. konfliktløsninger
- er loyale overfor lærere/pædagoger og tager kontakt til skolen, hvis der er spørgsmål
- respekterer skolen som arbejdsplads for både elever og personale, og at skolen har høj prioritet i barnets tilværelse
- at ferier som hovedregel placeres i skolernes ferie
På Gludsted Friskole lægges der vægt på, at eleverne i en tryg hverdag får de bedste muligheder for at tilegne sig viden og færdigheder -alt efter den enkelte elevs evner og anlæg. Som DGI certificeret skole anvender vi leg og bevægelse i undervisningen. Eleverne får gode og udviklende oplevelser, og det forventes, at eleverne udnytter deres evner, fantasi og kreativitet. Eleverne lærer at arbejde selvstændigt og i samarbejde med andre. Elevernes selvfølelse og selvtillid styrkes og deres forståelse og respekt for medmennesket udvikles. Elevernes ansvarlighed styrkes. Gennem samarbejde mellem skole og hjem styrkes forældrenes medansvar for deres børns skolehverdag. Skolens fortsatte eksistens af hensyn til lokalsamfundet sikres.
Læs hele værdigrundlaget her: Værdigrundlag
På vores skole er undervisningen centreret omkring en faglig og legende tilgang, hvor fordybelse og bevægelse går hånd i hånd. Vi arbejder målrettet med differentiering, så hver elev kan møde undervisningen på deres niveau, med udgangspunkt i deres unikke interesser og ideer. Vores engagerede og velforberedte lærere ser muligheder og skaber aktiviteter, der bygger på børnenes verden. Vi lægger vægt på anerkendelse og trivsel, hvor samarbejde og fællesskab er nøgleord. Gennem varierede undervisning, der tager udgangspunkt i det enkelte barn, skaber vi et miljø, hvor leg og læring er i fokus, og hvor alle børn kan udvikle sig i trygge og inspirerende rammer.
Vi navigerer efter -, bygger på -og lever op til folkeskolens Fælles Mål
Morgensamlingen på vores skole er et vigtigt samlingspunkt, hvor vi styrker fællesskabet gennem sang, musik og leg. Vi synger både sange fra den danske sangskat og introducerer nye sange med udgangspunkt i elevernes ønsker.
Til morgensamling mærker vi fællesskabets drivkraft, når alle deltager i fælles oplevelser med smil og godt humør. Fortællinger, drama og sjove indslag krydrer samlingen, mens bevægelse og dans giver energi til dagen. Eleverne er med til at planlægge morgensamlingen og får mulighed for at fremvise deres interesser, lege, skuespil, sange mm., hvilket skaber en følelse af sammenhold, glæde og samarbejde. Morgensamlingen bringer verden ind i vores hverdag, hvor der fortælles og vises om relevante emner. Fælles beskeder og fælles aktiviteter deles. Dagen skyder vi altså med smil og glæde.
Vi oprettede vores første 9. klasse i skoleåret 2018/2019, og har først her haft brug for at indberette karakterer til Børne- og Undervisningsministeriet.
Vores skoletal, herunder karakterer, kan findes her.
Gludsted Friskole og Børnehus
Smedebækvej 30, 7361 Ejstrupholm
Tlf. 75 77 52 84
post@gludstedfriskole.dk
Skoleleder: Bente Green
Tlf. 60 86 41 56
Viceskoleleder: Lone Nørgaard
Tlf. 28 51 94 30